tiistai 6. toukokuuta 2014

Harjoituskaudesta kohti kisakautta

Kevät alkaa olla jo aika pitkällä ja näin myös määräharjoituskausi on ohi ja kisakausi alkaa. Määräharjoituskaudella tein pitkää ja hidasta lenkkiä luultavasti enemmän kuin koskaan aiemmin. Maalis-huhtikuun aikana tein ensin pidempää lenkkiä enimmäkseen Kuopion seudulla ja sen jälkeen vielä kaksi viikkoa Mallorcalla leirillä. Tammikuun lopun Kanarian leirillä tein myös yhden viikon määräharjoitussetin, josta sai mukavasti nostetta sekä henkisesti että fyysisesti määräharjoittelun tekemiseen. Mielestäni ison tuntimäärän tekeminen ei ole kovin raskasta tai kuormittavaa kun sitä tekee sopivilla tehoilla. Pitää myös olla aikaa käytettävissä tällaiseen harjoitteluun. Itselläni oli aikaa kun olin sitä järjestänyt jättämällä pari kurssia koululla seuraavalle vuodelle.

Tällä hetkellä on vaikea ennustaa miten pyörä alkaa kulkea kun kisat alkaa, mutta tällä hetkellä ei ainakaan ole kulkua. Luultavasti määräharjoittelusta ja Mallorcalla tehdyistä tehotreeneistä on melko paljon väsymystä kropassa. Palautteluvaiheessa määräharjoittelu onkin tuntunut olevan kuormittavampaa kuin harjoitellessa, sillä palautuminen tuntuu kestävän yllättävän pitkään. Huhtikuun alussa olleessa kuntotestissä sain kuitenkin ihan hyvät tulokset ajettua, joten luottamusta löytyy, että kulkuakin alkaa jossakin vaiheessa tulla. Tässä vaiheessa onkin teemana vain palautella ja valmistautua kohti Tanskassa ajettavia maailmancupin kisoja 16.-18.5. Näitä kisoja ennen käyn mittaamassa kuntoa vielä Rajamäen maratoncupin kisassa 10.5.

Mielenkiintoinen uusi harjoituslaite on tullut talvella mukaan ohjelmaani, eli Wattbike. Wattbike (WB) mittaa ajosta dataa niin paljon, että ongelmana on enää vain datan analysoinnin hyötykäyttö. WB:n antama polkemiskäyrä jokaiselta kampikierrokselta antaa ajaessa hyvin kuvaa, miten pääsee yli ns. kuolleesta kulmasta. Tätä asiaa ajamisessa olen mielestäni saanut kehitettyä WB:n avulla. Kuntotestissä mitattu taloudellisuus oli minulla parantunut huomattavasti syksyn testistä ja tähän on varmasti osasyynä ollut WB. Myös suurempi määräharjoittelu ulkona ennen kuntotestiä on varmasti ollut taloudellisuuden kannalta hyvä asia. Aikaisemmasta poiketen aion ajaa myös kilpailukaudella välillä sisällä WB:llä juuri tekniikan ja pyörittämisen taloudellisuuden takia. WB:llä olen ajanut myös talven aikana muutaman 20 min testin, josta ennätystulokseksi jäi tasan 5 W/kg. Tulos on helmikuulta viime testistä, jonka tein. Sen jälkeen onkin ollut enimmäkseen niin kova "määräjumi" että ei ole ollut juuri mielekästä tehdä maksimitestiä.

Olen talven ja kevään aikana ajanut maastossa jäykkäperäisellä pyörällä enemmän kuin ennen ja panostanut myös hieman (enemmänkin pitäisi) keskivartalon voimatasoihin. Tällä olen hakenut kehitystä maastoajotaitoon. Nyt kun olen ajanut pari lenkkiä täysjousto kisapyörälläni niin se on tuntunut melko oudolta ja lisäsinkin takaiskariin hieman ilmaa ettei tuntuisi niin löysältä. Pitääkin taas viikossa opetella ajamaan maastoa eri pyörällä millä olin jo talven aikana tottunut ajamaan.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti