lauantai 3. marraskuuta 2012

Lenkkimotivaatio kasvaa kalustohankinnoilla

Melko sama linja on treenien suhteen jatkunut tässä parin edellisen päivityksen ajoilta tänne asti ja todennäköisesti jatkunee vielä jokusen viikon. Maastossa on tullut ajeltua ja kuraa on taas kerätty eri puolille kroppaa ja pyörää kilokaupalla muutaman kerran viikossa. Ja joka lenkin jälkeen pyörää pestessä suihkun lattiakaivo on tukossa ja sen kanssa saa taistella. Viime viikonloppuna oli tosin mukava poikkeus kun sai ajaa Kiikoisissa pienessä pakkasessa sopivalla lumikelillä, jossa kuitenkin pyörä rullasi ja pito riitti lenkillä perus racing ralpheillakin. Maastot siellä on tosin sitä tasaista soratietä mikä on melkoisen tylsää, mutta vaihteluna pari lenkkiä menee sielläkin mukavasti. 
Tällä viikolla on lenkeillä sykkeet pomppinut melko korkealla. Syynä on todennäköisesti kohtalainen nuha/flunssa päällä ja porukkalenkeillä joutuu pitämään kuitenkin sen verta vauhtia, ettei 14kg:n Radonilla 2,4 tuumaisilla Fat Albert -endurorenkailla tule kovin kevyesti kun muut ajaa xc-kalustolla. Tämähän on tietysti vain selittelyä sille, että on vaan yksinkertaisesti huonommassa kunnossa kuin muut. Mutta sehän tietää vain sitä, että tulee tehokkaita lenkkejä kun ajaa porukalla ja siitähän sitä voi kehittyä kun ei vaan vedä yli ja muistaa tehdä myös kevyitä. On se vaan silti jännä ajatella, että tuolla samalla pyörällä omalla kunnolla ei ollut maajoukkueporukassa mitään ongelmaa ajella summerendscampillä, mutta Kuopiossa ei pysy lenkeillä 50v. Kallen mukana kuin ehkä alamäessä. 

Julkaistaanpa tässä vaiheessa ensi kesän kalustohankinta nyt kun se on varmistunut:
R-techistä on tulossa minulle maaliskuussa uusi Cube ja mallinimikin on taas cube-tyyliin lyhyt ja ytimekäs Elite Super HPC SL 29. Pyörän speksit löytyy tästä linkistä. Monien eri variaatioiden jälkeen päädyin siis jäykkäperäiseen 29 tuumaiseen pyörään. R-techissä vaihtavat pyörään XTR:n 2-rattaiset kammet (tulee siis 3-rattaisena). Myös keulaan lisätään siellä Foxin kolmepykäläinen kaukolukitusvipu. Pyörässä olevat kiekot päätyvät näillä näkymin vara/lenkkikiekoiksi ja kisakiekot ovat vielä hakusessa. Samaten tuo penkki (Selle Italia X1) lähtee vaihtoon ja pyörä kevenee sen ansiosta noin 100 grammaa. Muuten pyörä on näin aivan kisavalmis kun vaan vielä tuota 68 cm leveätä tankoa kaventaa jokusen sentin. 

Otsikon otin hevoskuurin tämänpäiväisestä jutusta "Mistä lisämotivaatiota massahiihtoharjoitteluun?". Sopii hyvin itseenikin tuo, että varustehankinnat parantavat lenkkimotivaatiota, mutta kyllä se pohjimmainen motivaatio tulee silti jostakin aivan muualta. Tänään lenkillä kun Kalle tiputti Puijon nousussa minut varmaan kolmannen kerran, mietin, että keväällä kun saan tuon jäykkäperän, joka on 5 kg kevyempi kuin treenipyöräni ja lisäksi jäykkä niin on kyllä aivan pakko lähteä ajamaan sillä pyörällä Kallen kanssa mäkitreeniä, että josko sitten edes pärjäisin tälle ikämiehelle.
Siitäkin saa kyllä lisämotivaatiota harjoitteluun kun tajuaa, miten nololta näyttää jäädä koko ajan 30v vanhemmalleen ylämäessä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti